keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Joulukalenterin 9. luukku

Ajatuksia opiskelusta ja oppimisesta

On hauska huomata, kuinka oma suhtautuminen opiskeluun on muuttunut Väinön syntymän myötä. Nyt käytettävissä oleva aika on rajallinen, eikä lipsumisiin ole varaa. Ajankäytön hallinta on tehostunut huomattavasti, mutta samalla asiat ovat asettuneet mittasuhteisiin. Tunnistan itsestäni sellaisen luonteenpiirteen, että jos olisi mahdollista, antaisin opinnoille koko käden, vaikka kaksikin. Äidiksi tulo on ehkä edesauttanut terveemmän suhteen syntymistä niin opiskeluun kuin työntekoonkin. Osaan olla itselleni armollisempi, enkä enää ajattele niin, että kaikki tulisi tehdä niin hyvin kuin mahdollista. On ihan ok tehdä joskus vain riittävästi. 
Haluan usein tehdä asiat niin hyvin ja fiksusti kuin mahdollista. Välttää turhaa vaivannäköä ja olla tehokas, jotta aikaa jää muuhunkin. Tämä ajattelu koskee erityisesti opiskelua. Jos istun luennolla, teen muistiinpanoja enkä surffaile netissä, sillä tiedän, että minulla ei ehkä ole aikaa lukea muistiinpanoja myöhemmin Moodlesta. Asia on opittava silloin, kun siihen on mahdollisuus. Ja lisäksi tiedän, että opin asiat parhaiten kirjoittamalla ne ylös. Tenttiä ennen kokoan kokonaisuudet ajatuskarttaan, sillä tiedän sen toimivan parhaiten kohdallani. Osaan myös varautua siihen, että viimetippa motivoi parhaiten, jos muuten on vaikea asennoitua lähestyvään deadlineen. Oman itsensä tunteminen oppijana kannattaa, siitä on varmasti hyötyä niin ajankäytön kuin asioiden sisäistämisen ja oppimisenkin kannalta. 



- Tiedätkö, mikä on sinulle paras tapa oppia? 
Voit testata oppimistyylisi tästä.
- Milloin olet tehokkaimmillasi? Tarvitsetko hiljaisen ympäristön vai onnistuuko työskentely taustahälinässä paremmin? Onnistuuko itsenäinen työskentely parhaiten aamusta vai oletko illalla parhaimmillasi?
- Mikä on sopiva stressitaso? Harvoin täysin stressitön tila on paras mahdollinen, hyödyllinen stressi eli eustressi auttaa työskentelemään tehokkaasti ja se myös motivoi.

- Ovatko asettamasi tavoitteet ja aikataulut realistisia? Onko aikataulusi liian täyteen tupattu, vai onko se päinvastoin liian väljä? 
- Osaatko johtaa itseäsi? 
- Tiedätkö, mihin tähtäät, mitä tavoittelet? Oletko suunniteluut, mitä tavoitteeseen pääseminen vaatii? Mitäs sitten, kun tavoite on saavutettu? Entä jos sitä ei saavuteta?
- Muistatko palkita itseäsi hyvin tehdystä työstä?